Vítání jara v Plzni: vynášení Morany
17.03.2024 - 17.03.2024„Vítání jara v Plzni: vynášení Morany“. Vynášení Morany...
Chci vědět více...Cílová skupina: děti a mládež
Tematická oblast: přírodovědné
Téma: živočichové a jejich strategie přežití zimy
Cíl: žáci se seznámí s vybranými druhy živočichů, poznají je, pojmenují a popíší strategii, kterou uplatňují tak, aby přežili zimu a dočkali se jara. Žáci si uvědomují a vlastními slovy popíši skutečnost, že užitá strategie souvisí s ne/dostatkem potravy v zimním období.
Stručný popis programu
Prostřednictvím příběhu o pošťákovi a ztraceném balíku se žáci dovědí, na které živočichy a jejich strategie zimy se podíváme blíže. Formou her, při nichž si žáci procvičí jemnou i hrubou motoriku, a přímého pozorování exponátů žáci zjistí, z jakého důvodu někteří odlétají do teplých krajin, zatímco jiná zvířata zůstávají. Společně s lektorem si každý odleje a následně odnese sádrový odlitek stopy.
Motivace
Pošťák doručující dopisy a hledající majitele balíku
Evokace
Rozebrání si kartiček, rozdělení se do skupinek, přemýšlení nad zvířetem a tím, co dělá v zimě
Uvědomění si významu
Stopování lišky, povídání u vitríny a následné odlévání stopy
Stopování zajíce, povídání a hledání jeho potravy ve vitríně
Ťuhýkův telegram a vysvětlení, že odlétá do teplých krajin, nenajde totiž dostatek potravy
Probuzený ježek a jeho skrýš mezi polínky a listím
Krtek, skládačka a úspěšné doručení zásilky
Reflexe
Opětovné prohlížení kartiček a vysvětlování, jak které zvíře tráví zimu
Použité metody:
Slovní metody – vysvětlování, výklad a diskuze
Názorně demonstrační – předvádění a pozorování předmětů a jevů
Praktické metody– pracovní činnost
Metody aktivizující
Použité pomůcky:
Fáze motivační: Pošťácká brašna a čepice, balík s rozmazaným jménem adresáta, několik starých pohlednic a dopisů
Fáze evokace:
- Rozdělení dětí a seznámení se zvířaty - zalaminované kartičky s obrázkem zajíce, lišky, krtka, ježka a ťuhýka
Fáze uvědomění si významu:
- Liška - igelitová plachta, sádra, proužky papíru o rozměru 2,5x15 cm, kancelářská sponka pro každého, tužky, lahev s vodou, 2 misky na míchání sádry, 2 lžíce a ruční hnětač, podložka z keramické hlíny s otisky liščí stopy
- Zajíc
- Ťuhýk - papír s nápisem „Zimu nemam rad STOP leze mi na nervy STOP Odletel jsem do teplych krajin STOP Na shledanou v dubnu STOP“ (osvědčila se podoba telegramu)
- Ježek – jablko, 4 polínka, větve s filcovými listy, plyšový ježek (hračka může a nemusí být)
- Krtek - kartičky s obrázky krtčích chodeb, zásobárny, pelíšku, krtčích mláďat a dvou dospělých krtků
Fáze reflexe – kartičky s obrázky zvířat z úvodní aktivity
Způsob zakončení
Společné doručení balíku, zopakování naučeného pomocí kartiček z úvodní hry.
Hodnocení programu po realizaci
Žáci se nenásilnou formou, prostřednictvím hry seznámili s, pro ně, dosud neznámými druhy živočichů. Znalosti, které žáci měly již z dřívějška doplnily informacemi novými z oblasti chování živočichů během zimního období. Vyzkoušeli si také svou zručnost a práci v kolektivu při odlévání sádry. Sádrový odlitek liščí stopy se pak stal milou vzpomínkou na chvíle strávené v Jihomoravském muzeu ve Znojmě.
Četnost programu
Program byl na přelomu zimy a jara roku 2018 uveden poprvé a setkal se s velkým zájmem ze strany pedagogů. V měsíci květnu již byli zájemci o program odmítáni, neboť realizovat jej v květnu postrádá smysl. Program by nereflektoval dění v přírodě a změnu ročních dob. Muzejní pedagog počítá s opětovným zařazením programu opět na přelomu zimy a jara 2019.
Autoři programu, místo a datum konání
Mgr. Eliška Šťastná, Jihomoravské muzeum ve Znojmě, stálá expozice Živá příroda Znojemska, únor-březen 2018