Příklady dobré praxe jsou otevřenou databází doprovodných edukačních programů. Slouží jako inspirace. Pošlete-li nám své příspěvky v uvedené struktuře (včetně fotodokumentace), rádi je zveřejníme.

Totalita - vězení člověka i společnosti

Cílová skupina: děti a mládež
Tématická oblast: historické
Téma: Dějiny věznice na pozadí dějin od konce 19. stol. do současnosti. Fáze vývoje totality (1948 – 1989) a demokratizace ČR po roce 1989. Ideologie a represe - politický vězeň, politický proces, udržení politické a ekonomické moci. Osobní zkušenosti a poznatky k rozpoznání totalitního systému, šikana je zlo - nalézání svého osobního vztahu ke svým činům a odpovědností za ně. Vyrovnání se s minulostí – justice, důvěra v právní stát a cesta od zločinu k odpuštění.
Cíl: 1) rozeznat stupně vývoje totalitních režimů, 2) úloha politických procesů, 3) zdůvodnění potřeby vyrovnání se s minulostí. Žáci lépe rozliší totalitní a demokratický politický systém, poznají praktiky a fáze totality, pochopí potřebu vyrovnání se s minulostí, s bezprávím a zlem, uvědomí si svůj vztah k negativním společenským jevům a odpovědnosti za své činy. Cílem projektu je upevnit kontext regionální historie ve výuce Dějepisu, zejména v období 1945-1960, obecně 1939 – 1989, prohloubit vybranou oblast učiva ŠVP a podpořit mezioborové vzdělávání konkrétní školy.

Autorem muzejně edukačního programu je Ing. Milan Machálek

Bodový scénář výukového programu pro školy je dostupný zde

Podpůrné materiály k využití:

Specialized vocabulary (CZ/AJ/NJ) jsou dostupné zde

A brief history of CZ and the prison since the 19th century zde

Zpět