Příklady dobré praxe jsou otevřenou databází doprovodných edukačních programů. Slouží jako inspirace. Pošlete-li nám své příspěvky v uvedené struktuře (včetně fotodokumentace), rádi je zveřejníme.

Středověká společnost

Cílová skupina: žádná
Tématická oblast: žádná
Téma: Středověká společnost
Cíl: Přiblížit žákům život středověkého šlechtice, kněze, měšťana a rolníka prostřednictvím expozice středověku

Zábavná hodina formou detektivní hry
1. Přivítání a úvod do problematiky středověké společnosti prostřednictvím výkladu a powerpointové prezentace.
2. Skupinová práce žáků přímo v expozici středověku MZM. Každá skupina poznávala prostřednictvím exponátů a indicií z pracovního listu jednoho ze zástupců středověké společnosti (šlechtice, kněze, měšťana a rolníka).
3. Společné porovnání životního stylu, náplně práce a postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti – šlechtic, kněz, měšťan, rolník.
4. Závěrečné shrnutí poznatků, hodnocení pátrání skupin a kontrola správných řešení úkolů zadaných v pracovních listech, rozloučení se žáky

Použité aktivizační metody:

Detektivní pátrací hra: barevné stopy

Pomůcky:

Prezentace v power pointu (představující středověkou společnost a následnou práci pro studenty)
4 pracovní listy (šlechtic, kněz, měšťan, rolník) + barevné stopy u jednotlivých vitrín

Délka programu:

45 min

Hodnocení programu:

Přestože pracovní listy měly pouze jednu úroveň obtížnosti, fungovaly výborně u všech skupin, včetně žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Program žáky zaujal, podařilo se dosáhnout lepšího porozumění probírané látky a snad i většího zájmu studentů o studium historie.

Četnost programu:

Pilotní program, 5 tříd (cca 100 žáků)


Autor a realizace programu:

Bc. Veronika Zemanová v rámci projektu Škola v muzeu, připraveném Moravským zemským muzeem ve spolupráci s Masarykovou univerzitou.

Pracovní listy a prezentace



Zpět