Příklady dobré praxe jsou otevřenou databází doprovodných edukačních programů. Slouží jako inspirace. Pošlete-li nám své příspěvky v uvedené struktuře (včetně fotodokumentace), rádi je zveřejníme.

Magický svět loutek ožívá

Cílová skupina: děti a mládež
Tématická oblast: historické
Téma: Loutkářství
Cíl: Seznámit účastníky programu s vývojem loutkářství u nás, ale i s fenoménem stínového divadla Orientu. Ukázat potenciál loutkového divadla.

Tento zážitkový animační program byl vytvořen pro zpestření a pochopení stálé expozice Muzea loutkářských kultur. V průběhu komentované prohlídky se účastníci programu seznámí s vývojem loutkářství u nás, seznámí se i s fenoménem stínového divadla Orientu. Přímo v expozici si potom vyzkouší jednotlivé tematické animace, díky nimž odhalí některé skryté potenciály vystavovaných artefaktů, povšimnou si detailů, pochopí různé souvislosti apod.

1. Vzájemné seznámení a úvodní psychosomatické hry

2. Komentovaná prohlídka jednotlivých částí expozice

3. Jednotlivé animace
3.1. Práce s emocemi a charakterovými vlastnostmi. Účastníci si vyberou papírek s napsanou emocí či vlastností. Prohlédnou si expozici loutek kočovných marionetářů a dle výrazu a řezby obličeje nebo podle kostýmů loutek si vybírají „svou“ loutku, kterou poté prezentují svým kolegům.
3.2. Výroba maňásků z balicího papíru. První polovina 20. století byla obdobím moderny a experimentu. Účastníci modelují nebo vytrhávají z balicího papíru loutky, se kterými ve skupinkách sehrají drobnou etudu.
3.3. Nejvýraznějším fenoménem loutkářství Orientu je stínové loutkové divadlo. Účastníci se seznámí s tímto fenoménem a s jeho pravidly, potom v menších skupinkách sehrají vymyšlenou dramatickou situaci za nasvíceným plátnem. Použít mohou ruce, celé své tělo a cokoliv co u sebe naleznou.


4. Zhodnocení, závěrečná reflexe, zpětná vazba


Použité pomůcky:

kartičky s emotikony nebo s vlastnostmi, balicí papír, průhledné plátno, světlo


Použité aktivizační metody:

Výtvarná složka – výroba loutek z balicího papíru
Dramatická složka – dramatizace příběhů, stínohra


Délka programu:

60 – 90 minut

Hodnocení programu po realizaci:

Jednotlivé animace slouží k oživení výkladu expozice a k pochopení jednotlivých souvislostí. Program jeho účastníky motivuje k detailní prohlídce exponátů. Při dramatizaci jednotlivých scén využívají vlastní představivosti, fantazie a improvizují. Skupinová práce podněcuje i jejich sociální dovednosti a rozvíjí komunikaci.


Četnost programu:

cca 10 tříd – 300 žáků


Autoři, datum a místo konání:

Bc. Olga Havlíková, Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi, od dubna 2013

{cms_module module="album" albums="32"}

Zpět