Totalita - vězení člověka i společnosti
Cílová skupina: děti a mládež
Tématická oblast: historické
Téma: Dějiny věznice na pozadí dějin od konce 19. stol. do současnosti.
Fáze vývoje totality (1948 – 1989) a demokratizace ČR po roce 1989.
Ideologie a represe - politický vězeň, politický proces, udržení politické a ekonomické moci.
Osobní zkušenosti a poznatky k rozpoznání totalitního systému, šikana je zlo - nalézání svého osobního vztahu ke svým činům a odpovědností za ně.
Vyrovnání se s minulostí – justice, důvěra v právní stát a cesta od zločinu k odpuštění.
Cíl: 1) rozeznat stupně vývoje totalitních režimů,
2) úloha politických procesů,
3) zdůvodnění potřeby vyrovnání se s minulostí.
Žáci lépe rozliší totalitní a demokratický politický systém,
poznají praktiky a fáze totality,
pochopí potřebu vyrovnání se s minulostí, s bezprávím a zlem,
uvědomí si svůj vztah k negativním společenským jevům a odpovědnosti za své činy.
Cílem projektu je upevnit kontext regionální historie ve výuce Dějepisu, zejména v období 1945-1960, obecně 1939 – 1989, prohloubit vybranou oblast učiva ŠVP a podpořit mezioborové vzdělávání konkrétní školy.