Ó májíčku, ó májíčku – Velikonoce v tradiční kultuře
31.03.2025 - 16.04.2025Velikonoce v tradiční lidové kultuře
Chci vědět více...Moravské zemské muzeum; Dietrichsteinský palác, Zelný trh
Propagace:
letáček A5, web MZM
Projekt „Bavte se s loutkami“ byl rozdělen do čtyř částí, obsahoval 6 výtvarně dramatických zážitkových dílen zpřístupňujících muzeum osobám se zdravotním postižením a podporujících kulturní a společenské aktivity této cílové skupiny.
Projekt byl koncipován jako doprovodný program MCMP MZM ve spolupráci s Divadelním oddělením MZM, pedagogy JAMU Brno, studenty PdF a JAMU Brno a speciálními pedagogy v rámci výstavy Rodinná loutková divadélka, skromné stánky múz, určený především handicapovaným návštěvníkům muzea a široké veřejnosti. Délka každé dílny byla 2 hodiny. Součástí každé dílny byla komentovaná prohlídka výstavy: Rodinná loutková divadélka.
Výtvarná dílna probíhala ve třech fázích, v 1. a 2. fázi jsme vyráběli ruční papír, ve 3. fázi loutky a kulisy z ručního papíru.
Lektor: Radka Zábojová
Účastníky 1. a 2. fáze byli mentálně postižení dospělí klienti stacionáře Zámeček Střelice. Každé dílny se účastnilo 20 mentálně postižených. Třetí část dílen byla určena dětem a široké veřejnosti.
Téma: výroba ručního papíru
Pomůcky: velké množství použitých barevných papírů určený k recyklaci, noviny, mixer nebo tyčový mixer, nádoby na odčerpávání vody, misky na papírovou kaši, filcové podložky formátu A4, dostatek látkových utěrek a podložek pro odčerpávání vody, šňůra na sušení ručního papíru, velké kolíčky na prádlo
Návod na výrobu ručního papíru: Výroba ručního papíru není nijak náročná: papír natrháme na malé kousky, nasypeme je do nádoby s vodou a pomixujeme, poté odčerpáme větší část vody. Vzniklou papírovou kaši nabíráme do misek a znovu pokračujeme v odebírání vody. Papírovou hmotu nanášíme ve vrstvách, využíváme barevnosti barevné kaše v miskách
Realizace: Pro účastníky workshopu byla předem připravena část zpracovaného ručního papíru, další část během obou workshopů vznikala. Účastníci dílny mohli střídat techniku vrstvení barevných papírových hmot s technikou práce se sítem a následně za odborné pomoci vyzkoušet odčerpávání vody z ručního papíru pod tlakem lisu. Každá dílna byla ukončena improvizovanou výstavou ještě mokrých ručních papírů pověšených na šňůře.
Hodnocení: Proces výroby ručního papíru a výtvarná práce s ním osoby s mentálním postižením zaujala a bavila, porozuměli významu rodinného českého loutkového divadla. Účastníci dílny oceňovali specifickou atmosféru tvorby v prostorách muzea. Pracovali s nadšením a vnímali zájem muzejního publika.
Téma: výroba a plošných loutek a kulis
Pomůcky: viz 1.fáze
Realizace: Úkolem každého účastníka dílny bylo vyrobit loutku a kulisu pro loutkové divadlo. Papírovou kaši jsme vytvářeli průběžně, po odčerpání vody z kaše jsme nanášeli po malých částech barevné vrstvičky papíroviny. Vzniklo několik loutek (např. inspirace: Perníková chaloupka), o něco více kulis (dům, vlak, oblaka) a mnoho rekvizit (např. dort).
Hodnocení: Pro realizaci výtvarné dílny jsme vybrali, jak se během doprovodného programu ukázalo, dobré pracovní prostředí. Zvolený počet účastníků dílny vyhovoval muzejně pedagogické aktivitě, dařila se komunikace i spolupráce se všemi účastníky dílny.
Doporučení:
Dramatická dílna: loutkové divadlo a loutky z ručního papíru
Lektoři: Radka Zábojová, Luděk Vémola a Pavla Dombrovská.
Téma: loutkové divadlo v prostředí muzea
Hodnocení: výtvarně dramatické dílny se z oslovené veřejnosti účastnila pouze malá skupinka 5 dětí, při větším počtu účastníků dílny by loutkoherci museli vytvořit další skupinky tak, aby mohly v loutkovém divadle hrát všechny děti. Hra s velmi jednoduchými plošnými papírovými loutkami, v prostoru výstavy Rodinná loutková divadélka motivovala ke hraní loutkového divadla děti i rodiče. Inspirací pro malé i velké návštěvníky byly sbírkové předměty.
Dramatická dílna byla velmi dobře připravena a vedena, nepodařilo se ale akci účinně veřejnosti propagovat. Výtvarně dramatickou dílnu zřejmě v nabídce určené především osobám se zdravotním prostředím návštěvníci z řad veřejnosti mezi ostatními nabízenými dílnami nezaznamenali, nebo je tato aktivita nezaujala. Nevhodně zvolené bylo datum dílny, děti právě odjížděly na jarní prázdniny, pátek nebyl pro rodiče a děti vhodným dnem konání doprovodného programu. Veřejnost chceme o dílnách informovat prostřednictvím letáčků s informací o pouze jednom doprovodném programu, tak, abychom vyloučili, že mezi ostatními programy, ovšem pro jinou cílovou skupinu, nezanikne.
Doporučení:
Dramatická dílna „Tělo jako loutka“ pro veřejnost se nekonala.
Výtvarně-dramatická dílna
Lektoři: Zoja Mikotová se studenty Výchovné dramatiky Neslyšících DiFa Jamu Brno
Téma: dramatická improvizace neslyšících studentů s využitím netradičních rekvizit
Pomůcky: 10 m dlouhá hadice, padák
Realizace: Dramatická dílna v prostředí barokního konferenčního sálu začala ledolamkou: skupinka šesti neslyšících studentů „něco“ hledala a pokoušela se to znakováním i otvíráním úst sdělit. Zoja Mikotová pomáhala neslyšícím a účastníkům dílny pochopit, že hledají velký, dlouhý, červený předmět. Hledanou věcí byl dlouhý vak, ukrýval se za klavírem, dětem pak sloužil jako legrační jízdní prostředek. Neslyšící dospělí je společnými silami ochotně vozili po sále.
Zanedlouho se z vaku „vyklubal“ obrovský parašutistický padák, který se pomocí rukou všech dětí roztáhl přes celý sál. Netradiční rekvizita představovala moře, vlny mohl vytvářet každý účastník dílny. Zoja Mikotová i studenti postupně hráli hru, jak plavou v moři a motivovali tak děti vstoupit do moře, plavat (děti z vozíků pokládali jejich asistenti na padák a s radostí se účastnily hry na moře), procházet vlnami. Pod padákem – hladinou mohly děti „plavat“ jezdit – také děti vozíčkáři.
Následovala pantomima neslyšících na téma Abeceda s využitím další netradiční rekvizity: dlouhé zahradnické hadice. Děti měly za úkol uhodnout, jaký předmět začínající zvoleným písmenem abecedy neslyšící studenti pomocí neverbální komunikace ukazují. Pantomima byla inspirací a motivací pro improvizace ve skupinkách. Úkolem dramatických improvizací bylo vždy jedno vybrané písmeno abecedy. V každé skupince pomáhali dětem s pantomimou dva neslyšící studenti, na každou přípravu měly skupinky několik minut, každou pantomimu skupinky zahrály ostatním.
Hodnocení: Dramatická výchova v prostředí muzea děti zaujala, pedagogy inspirovala a motivovala, výstavu Rodinná loutková divadélka děti i pedagogové obsahově ocenili, děti využily možnosti zahrát si s loutkami ve výstavě. Přínosem doprovodného programu pro děti se zdravotním postižením byla příležitost neverbální komunikace s neslyšícími, děti se z vlastní iniciativy učily znakovat slova, zejména pozdrav.
Dílna bavila všechny účastníky i aktéry. Ukázalo se, že neslyšící studenti nerozumějí loutkovému divadlu, pro komunikaci užívají znakování a mimiku, případně odezírají nebo napodobují výslovnost slov. Loutkoherci s malými marionetami (rodinných loutkových divadel) nemohou používat znakování, pohyb je omezený, neslyšící osoby je vnímají odlišným způsobem než slyšící.
Význam kulis v loutkovém divadle je pro neslyšící na rozdíl od loutek srozumitelnější, chápou jeho funkci v ději.
Doporučení:
Metody a formy dramatické tvořivé dílny jsou pro děti se zdravotním postižením velmi přirozeným způsobem učení citlivého vnímání smyslu a hodnoty výstavy.
Projektová spolupráce s pedagogy dramatické výchovy v exkluzivních prostorách muzeí a galerií je způsobem práce, nápaditostí a inspirací velkým přínosem pro cílovou skupinu, studenty, pedagogy.
Setkání muzejních pedagogů, pedagogů pracujících s neslyšícími a pedagogů dětí s jinými formami postižení v muzejním prostředí přispívá porozumění vnímání handicapovaných a k orientaci v jejich bohatém vnitřním světě.
Výtvarně-dramatická dílna, v níž společně tvořily děti se zdravotním postižením a děti 1. stupně ZŠ
lektoři: dobrovolnice Andrea Mocmannová a Lenka Zmeková
Téma: marioneta
Pomůcky: samotvrdnoucí keramická hlína, pevný drát, klubka provázků, klubka vlny, odstřižky různých látek, lepidla, nůžky, korálky
Realizace: Děti vymodelovaly kuželkovité tělo loutky s hlavičkou z hlíny, špejlí vytvořily otvory pro provázky, drát na jednom konci zakončený spirálou protáhly svisle tělem a hlavičkou loutky. Ruce a botky loutky děti vymodelovaly z hlíny, potom provlékly provázky otvory a přivázaly na konce provázků hliněné korálky. Vlásky vytvořily děti loutkám z vlny a připevnily je k drátu a k hlavičce. Z odstřižků látek vznikl jednoduchý oděv loutky převázaný stuhou. Oči, ústa a nos vytvořily děti fixami nebo přilepením drobných korálků. Každé dítě svoji loutku na závěr krátce představilo.
Hodnocení: Ve výtvarně-dramatické dílně vznikly zajímavé loutky, které si děti po prezentaci a kratinké improvizované výstavě odnesly domů. S loutkami si děti hrály v prostředí muzea a před komentovanou prohlídkou výstavy a prostřednictvím dílny mohly lépe porozumět obsahu výstavy a vnímat detaily vystavených sbírkových předmětů.
Dílna měla pozitivní zpětnou vazbu od pedagogů a od studentů, kteří dětem s výrobou loutky pomáhali i od dětí, které bavilo hrát si s loutkami. V dílně však nebylo dobře využito příležitosti vzájemné komunikace dětí zdravých s dětmi postiženými z důvodu nevhodného rozmístění pracovních stolů a židlí. Stoly mohly být rozmístěny např. do kruhu, v jehož vnitřní části by pracovaly školní děti, ve vnější části by mohli tvořit vozíčkáři a děti se zdravotním postižením.
Doporučení:
Doprovodný program Metodického centra muzejní pedagogiky MZM vznikl ve spolupráci s Divadelním oddělením MZM a BKC Brno v rámci Tmavomodrého festivalu 2011, byl určen především nevidomým a slabozrakým návštěvníkům festivalu. Téma: hmatové seznámení se sbírkovými předměty Divadelního oddělení MZM: marionetami, javajkami a maňásky
Pomůcky: marionety, javajky, maňásci, keramická hlína
Realizace: Účastníci dílny se nejprve seznámili pomocí hmatu s vystavenými loutkami a s postupem výroby hlavičky maňáska. Každý účastník vymodeloval za pomoci asistenta jednu hlavičku maňáska. Poté následovala krátká komentovaná prohlídka výstavy Rodinná loutková divadélka.
Hodnocení: doprovodný program tematicky inspirovaný výstavou Rodinná loutková divadélka nevidomé a slabozraké návštěvníky a jejich pedagogický doprovod včetně tlumočníků velmi zaujal, zpětnou vazbu během workshopu získali organizátoři Tmavomodrého festivalu k průběhu celé akce i k obsahu dílny. Někteří nevidomí kromě tvůrčí dílny popisovali i dojmy z navštívené výstavy a z muzejního prostoru.
Doporučení:
Autor: Jan Cága
Majitel fotografií: MZM