construction safety dissertation college essay online editing biography research paper dnb general surgery thesis order book review for high school online buy descriptive essay

Příklady dobré praxe jsou otevřenou databází doprovodných edukačních programů. Slouží jako inspirace. Pošlete-li nám své příspěvky v uvedené struktuře (včetně fotodokumentace), rádi je zveřejníme.

Magický svět loutek ožívá

Cílová skupina: děti a mládež
Tématická oblast: historické
Téma: Loutkářství
Cíl: Seznámit účastníky programu s vývojem loutkářství u nás, ale i s fenoménem stínového divadla Orientu. Ukázat potenciál loutkového divadla.

Tento zážitkový animační program byl vytvořen pro zpestření a pochopení stálé expozice Muzea loutkářských kultur. V průběhu komentované prohlídky se účastníci programu seznámí s vývojem loutkářství u nás, seznámí se i s fenoménem stínového divadla Orientu. Přímo v expozici si potom vyzkouší jednotlivé tematické animace, díky nimž odhalí některé skryté potenciály vystavovaných artefaktů, povšimnou si detailů, pochopí různé souvislosti apod.

1. Vzájemné seznámení a úvodní psychosomatické hry

2. Komentovaná prohlídka jednotlivých částí expozice

3. Jednotlivé animace
3.1. Práce s emocemi a charakterovými vlastnostmi. Účastníci si vyberou papírek s napsanou emocí či vlastností. Prohlédnou si expozici loutek kočovných marionetářů a dle výrazu a řezby obličeje nebo podle kostýmů loutek si vybírají „svou“ loutku, kterou poté prezentují svým kolegům.
3.2. Výroba maňásků z balicího papíru. První polovina 20. století byla obdobím moderny a experimentu. Účastníci modelují nebo vytrhávají z balicího papíru loutky, se kterými ve skupinkách sehrají drobnou etudu.
3.3. Nejvýraznějším fenoménem loutkářství Orientu je stínové loutkové divadlo. Účastníci se seznámí s tímto fenoménem a s jeho pravidly, potom v menších skupinkách sehrají vymyšlenou dramatickou situaci za nasvíceným plátnem. Použít mohou ruce, celé své tělo a cokoliv co u sebe naleznou.


4. Zhodnocení, závěrečná reflexe, zpětná vazba


Použité pomůcky:

kartičky s emotikony nebo s vlastnostmi, balicí papír, průhledné plátno, světlo


Použité aktivizační metody:

Výtvarná složka – výroba loutek z balicího papíru
Dramatická složka – dramatizace příběhů, stínohra


Délka programu:

60 – 90 minut

Hodnocení programu po realizaci:

Jednotlivé animace slouží k oživení výkladu expozice a k pochopení jednotlivých souvislostí. Program jeho účastníky motivuje k detailní prohlídce exponátů. Při dramatizaci jednotlivých scén využívají vlastní představivosti, fantazie a improvizují. Skupinová práce podněcuje i jejich sociální dovednosti a rozvíjí komunikaci.


Četnost programu:

cca 10 tříd – 300 žáků


Autoři, datum a místo konání:

Bc. Olga Havlíková, Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi, od dubna 2013

{cms_module module="album" albums="32"}

Zpět