20.10.2022 14:13

Odborná konference Kultura, umění a výchova II

9. – 10. 12. 2022, Olomouc, Umělecké centrum UP, Katedra výtvarné výchovy PdF UP, Univerzitní 3–5


Odborná konference Kultura, umění a výchova II se koná při příležitosti 20. výročí otevření Uměleckého centra Univerzity Palackého a zahájení 10. ročníku fungování odborného recenzovaného časopisu Kultura, umění a výchova. Konference se uskuteční ve spolupráci s Českou sekcí INSEA.

Termín konání: 9. – 10. 12. 2022

Místo konání: Umělecké centrum UP, Katedra výtvarné výchovy PdF UP, Univerzitní 3–5, Olomouc

 

Smyslem konference je podpořit mezioborovou komunikaci a výměnu poznatků v rozličných oblastech společenských věd, které spojuje zájem o kulturu, umění a jejich edukační potenciál. Vítáme především příspěvky z oblasti didaktik expresivních oborů (výtvarné, hudební, dramatické či literární výchovy), muzejní pedagogiky, edukace v kultuře, teorie a historie umění, muzeologie, vizuálních studií, mediálních studií, kulturní antropologie ad. Cílem je reflektovat nejen úzce oborové problémy, ale též širší kulturní a sociální souvislosti mezi výchovou a uměním či jinými hmotnými a duchovními hodnotami lidstva.

Jako zvaní hosté na konferenci vystoupí:

Dr. Gabriella Pataky, Ph.D.,

členka Světové rady InSEA a zástupkyně Evropy v tomto orgánu, vedoucí katedry vizuální edukace na Fakultě primární a preprimární pedagogiky v Budapešti,

prof. Philip Stephenson,

emeritní profesor působící na Homerton College, University of Cambridge; muzejní pedagog ve Fitzwilliam Museum v Cambridge,

Ing. arch. MgA. Osamu Okamura,

architekt, děkan Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci, autor oceňované knihy Město pro každého a divadelní performance Virtual Ritual.

Umělec a performer Petr Válek

Ostrý zub

Součástí programu konference bude také performance Petra Válka a koncert skupiny Ostrý zub.

 

Druhý den konference bude věnován prohlídkám olomouckých muzeí a galerií.

 

Na konferenci srdečně zveme jak odborníky, tak také pedagogy, studenty a všechny zájemce. Lze se zúčastnit jak aktivně (s příspěvkem), tak také pasivně (jako hosté bez příspěvku). Konference bude pro účastníky zdarma a koná se s laskavou podporou Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

 

 

Registrace a termíny

Registrace pro aktivní účastníky: do 20. listopadu 2022
Termín pro zaslání dat pro virtuální přehlídku (posterová a audiovizuální sekce): 20. listopadu 2022

 

Zájemci o účast na konferenci, ať již jde o účastníky pasivní, nebo o účastníky s příspěvkem, prosíme o registraci prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Účastníci s příspěvkem se mohou registrovat do 20. listopadu včetně. Poté bude připraven detailní program konference s rozdělením do sekcí. Pasivní účastníci (bez příspěvku) se mohou registrovat bez omezení. Registrace a účast na konferenci nejsou zpoplatněny.

 

Jednání na konferenci bude vymezeno těmito tematickými okruhy:

1. Kultura, umění a výchova

Kultura je bází lidské existence a důležitým faktorem sociální a občanské integrace. Jako složitá významová síť vytváří společně sdílený rámec společnosti a zásadní měrou se podílí na identitě jednotlivců i celých společenství. Jsme schopni aktuálním způsobem definovat toto pole a začlenit je odpovídajícím způsobem do vzdělávání? Co dnes považujeme za obecně sdílené kulturní hodnoty a jakým způsobem je předáváme nové generaci? Podporuje všeobecné vzdělávání kulturní dialog a vede k dostatečné znalosti kultury a historie? Jakou roli hraje kulturněhistorické dědictví ve všeobecném vzdělávání? Umíme obhajovat začlenění umění a kultury do kurikula před žáky, rodiči či před decizní sférou? Jak v tomto kontextu hodnotit aktuální dění v rámci reformy rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání? Jaké změny přinese začlenění kulturní kompetence do RVP? V sekci očekáváme jak příspěvky teoretické, tak také příklady dobré praxe nebo konkrétní výstupy a projekty škol, muzeí, galerií a dalších kulturních institucí.

 

2. Výtvarná výchova mezi tradicí a inovací

Prudká proměna společnosti a dynamika současné obrazové kultury přinesla nutnost nově uvažovat o vizuálních kvalitách světa okolo nás včetně výtvarného umění nebo třeba sociálních médií. Změny je třeba reflektovat rovněž ve vzdělávání, jež z širokého rámce vizuální kultury vychází. Co jsou aktuální problémy výtvarné pedagogiky a jak se mění její pojetí v projektovaném a realizovaném kurikulu? Jak výtvarnou výchovu proměnily digitální technologie a jak je možné vyhodnotit dopady nových způsobů komunikace a chování ovlivněného digitálními technologiemi a mobilními zařízeními na výtvarnou tvorbu dětí a mládeže? Jak jsme do výtvarné pedagogiky zapracovali poznatky vizuálních studií, psychologie nebo teorie médií a IT? Jaké je dnes místo klasických výtvarných postupů a aktivit ve výtvarné výchově a proč je důležité obohacovat komplexní smyslovou zkušenost žáků? Co nová média mění, a co naopak zůstává stejné? Umíme digitální nástroje využívat tvořivě a dokážeme ve výtvarné výchově pěstovat – vedle oborových kompetencí – také digitální gramotnost?

 

3. Kultura, umění a výchova na okraji

Hovoříme-li o kultuře a jejím zprostředkování, často uvažujeme o modelovém příjemci, konzumentovi, žákovi či návštěvníkovi. Jsme ale schopni otevírat přístupnou cestu k živé kultuře a kulturnímu dědictví také skupinám občanů, již stojí „na okraji“ nebo mají speciální potřeby? Sekce se zaměří jednak na prezentaci kulturních a uměleckých projevů, jež nepatří do mainstreamu, a jednak na reflexi samotného fenoménu jinakosti či postižení v umění a uměleckých vzdělávacích oborech. Tématem sekce budou rovněž speciální vzdělávací potřeby v uměleckých, resp. expresivních vzdělávacích oborech, stejně jako reflexe toho, jak se v ČR daří uskutečňovat ideu společného vzdělávání. V rámci sekce očekáváme příspěvky ukazující cesty k inkluzivní kultuře a vzdělávání, příklady dobré praxe škol, muzeí, galerií a dalších institucí, jež jsou schopny přinášet kulturu i menšinám nebo jakkoliv znevýhodněným skupinám. Stranou jistě nezůstane ani téma samotného konceptu disability v kontextu současných dekonstruktivních přístupů.

 

4. Posterová sekce (fyzická i virtuální)

Postery jsou příležitostí k prezentaci různých projektů a výzkumných záměrů a koncentrují odborné sdělení na prostoru plakátu (přesné pokyny viz níže). Obsahem posterů mohou být jak témata výše uvedených sekcí konference, tak témata, jimž se autoři věnují ve svých výzkumných nebo vzdělávacích projektech. Posterová sekce najde své místo jak fyzicky v předsálí hlavního konferenčního sálu, tak také na virtuální platformě konference. Do programu bude zařazena též prezentace posterů za přítomnosti autorů (autoři posterů zde ve vymezeném čase mohou diskutovat s ostatními účastníky konference). Přístup k posterům bude umožněn po celou dobu konání konference. Jako motivační prvek zejména pro začínající odborníky bude soutěž o nejlepší poster; vítěz bude oceněn diplomem a dárkem.

 

5. Audiovizuální sekce (virtuální)

Tato sekce vytváří prostor pro sdílení obrazových příspěvků, ať už jde o umělecké projekty, nebo o prezentaci vzdělávacích projektů a prací žáků. Sekce je určena pro učitele, umělce, studenty a tvořit ji budou vizuální či audiovizuální příspěvky. Pedagogové mohou prezentovat např. své školní projekty, umělci a studenti mohou prezentovat svá umělecká díla. Tato sekce nabízí prostor také pro studenty středních a vysokých škol – pro prezentaci jejich výtvarných projektů, semestrálních, diplomových a bakalářských prací. Dodané práce budou shromážděny pouze v elektronické podobě na naší webové platformě a vytvoří originální online výstavu, jež se stane doprovodem konferenčního jednání. Autoři dodají ucelené soubory (audio)vizuálního materiálu, který vždy doplní názvem a srozumitelným abstraktem objasňujícím kontext a téma prezentovaných obsahů. Bude-li se jednat o jednotlivá díla, je třeba dodat také popisky a materiál přehledně číslovat. Organizátoři preferují buď videa (stačí i linky na YouTube nebo jinou síť), anebo soubory jednotlivých obrázků – z nichž bude na webu vytvořena fotogalerie. Akceptujeme všechny obvyklé formáty v rozumném rozlišení a velikosti. Tyto příspěvky nebudou prezentovány fyzicky, nýbrž asynchronně pouze na webové platformě konference. Pokud autoři chtějí o svém projektu také promluvit v rámci fyzicky konaného konferenčního jednání, je třeba se přihlásit souběžně do některé ze sekcí 1–3 (tedy vyplní dva rezervační formuláře).